In Een dag met...

Hoi! Eén van de begeleiders die je zaterdag op de boerderij tegenkomt ben ik! Thomas is mijn naam, ik ben een zoon van Peter en Karin.
Benieuwd naar hoe mijn zaterdag eruit ziet? Dan zit je hier goed! Lees snel verder.

We beginnen de dag natuurlijk altijd met een goede kop koffie en een stevig ontbijt. Ondertussen worden punten van aandacht, verbeteringen en opmerkingen van ouders besproken om mee aan de slag te gaan.

09.00. De cliënten arriveren. We stimuleren ouders snel weer te vertrekken, want een dag op de boerderij is altijd goed gevuld! Als iedereen er is verdelen we groepen en taken.
Vaak zijn er 3 of 4 (leeftijds)groepen, elk van ongeveer 5 tot 6 mensen, met 2 begeleiders. Ik zit vaak in de grote groep. Zo heeft elke begeleider vaak ongeveer dezelfde groep.

En de grote jongens en meiden, die krijgen uiteraard de stoerste klussen.
Hierin begeleid ik ze, samen met de andere collega. Zo mesten we de koeienstal uit en tellen we schapen.
Bij deze klussen doet iedereen mee. De dieren kunnen niet voor zichzelf zorgen dus doen wij dat voor ze, met elkaar!
De leukste klus is toch wel naar de paarden en pony’s in het land gaan. Grote bomen en dikke takken geven bij iedereen plezier. Even ravotten!

10.30. Tijd voor drinken en taart vanuit de zorgbakkerij! Lekker! We praten met elkaar over hoe de week is verlopen. Na de laatste slok maken we de klussen nog even af. Deze tijd hebben we vaak nog hard nodig.

Daarna starten we met de lunch. Cliënten eten hun eigen brood van thuis en krijgen daarna nog wat lekkers. Ook voor ons als begeleiders is de lunch altijd top!

Nu is er tijd voor extra klussen, voor hen die nog zin hebben. Hekwerken repareren, onkruid wieden en noem maar op. Er is nu ook tijd voor wat je maar wilt doen! Bijvoorbeeld
– In de tuin werken
– Een eigen bouwwerk maken
– Spelletjes spelen met elkaar, bijvoorbeeld Kubb , verstoppertje of voetbal. Samen spelen is leuk en leerzaam dus dit stimuleren we!

15.00. We drinken nog wat. Nu is het ook tijd voor de cliënten om hun eigen boekje in te vullen. Ze beschrijven wat ze leuk vonden aan de dag, wat ze niet leuk vonden, hoe ze zich voelden en wat ze de volgende keer graag willen doen. Zo leren wij ook van hen en krijgen we beter inzicht in hun ontwikkeling.

We ruimen het terrein helemaal op en dan is het alweer 16.00 uur. De (pleeg)ouders arriveren. Ook voor ons is de dag nu bijna voorbij. Een klein deel rapporteert over het verloop van de dag.

Ik ga weekend houden. Tot volgende week!

 

Loop ook een dag mee met…

 

180922-220-inhetmorgenlicht-kleur-lores-4275

Een dag met… Marije

Hey! Ik ben Marije en ik ben op...
Lees verder